Monday, 15 Dec 2025

ارزشمندترین ماشین‌های چینی؛ از خودرویی پرزرق‌و‌برق تا رقیب رنج‌روور!_سلوادور

Hongqi H9

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی سلوادور

تا همین چند سال پیش، خودروهای ساخت چین زیاد تر به کپی‌کاری و طراحی بی‌روح شناخته می‌شدند؛ اما این عکس اکنون به‌طور کامل تحول کرده است.

خودروسازان چینی با جذب طراحان نقل از مراکز طراحی جهانی همانند مونیخ و میلان، محصولاتی با هویت جدا گانه، ظاهری مدرن و امکاناتی پیشرفته اراعه می‌کنند که دیگر جایی برای قیاس با قبل باقی نمی‌گذارد.

خودروهای چینی اکنون نه‌تنها در بازار چین بلکه در اروپا، آسیا و کشورهای نوظهور دیده خواهد شد؛ محصولاتی با طراحی چشم‌نواز، فناوری پیشرفته و حتی ویژگی‌های لوکس، آن هم با قیمتی به‌مراتب کمتر از رقیب ها. در این مقاله با برخی از شاخص‌ترین خودروهای چینی آشنا می‌شویم.

ماشین H9 مشخص می کند که چین دیگر تصمیم ندارد تنها نظاره‌گر سلطه‌ی سدان‌های آلمانی باشد. این ماشین ۵٫۱ متری با ظاهر پرزرق‌وبرق و جزئیات کرومی، ظاهری دیدنی دارد.

فضای داخلی با صندلی‌های چرمی، دو نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی و صندلی‌های عقب مجهزبه ماساژور و سیستم سرگرمی جدا گانه، حسی لوکس را منتقل می‌کند.

موتور ۶ سیلندر ۳ لیتری ماشین ۳۳۷ اسب‌بخار قوت تشکیل می‌کند و با گیربکس ۸ سرعته‌ی اتوماتیک، عملکردی نرم و مناسب خودروهای تشریفاتی اراعه می‌دهد.

بی‌وای‌دی هان

BYD با مدل Han رسماً رقابت مستقیم با تسلا را اغاز کرد. نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی قابل چرخش این ماشین، هم کاربردی است و هم متفاوت. باتری‌های Blade با مقاومت بالا در برابر سختی و حرارت، ایمنی بیشتری نسبت‌به تعداد بسیاری از خودروهای برقی فراهم می‌کنند.

مدل دو موتوره‌ی هان شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت را در ۳٫۹ ثانیه ثبت می‌کند و در کنار سیستم تعلیق بادی تطبیقی، توانایی‌ای از شدت و راحتی اراعه می‌دهد.

هان با برد بیشتر از ۶۰۰ کیلومتر و قیمتی تقریباً نصف تسلا مدل S، مشخص می کند قیمت زیاد تر همیشه به معنی کیفیت بالاتر نیست.

NIO با سدان ET7 راهکاری متفاوت برای مشکل شارژ اراعه داد: معاوضه کامل باتری تنها در سه دقیقه. این قابلیت در چین و در ایستگاه‌های اختصاصی نیو در دسترس است.

کابین ماشین با نمایشگر اولد بزرگ، دستیار هوش مصنوعی NOMI و طراحی مینیمال، حال‌وهوایی مدرن دارد. صندلی‌های مجهزبه ماساژور، سیستم صوتی با ۲۳ اسپیکر و تعلیق هوشمند، سطح بالایی از راحتی و لوکس‌بودن را تشکیل می‌کند.

نسخه‌ی مجهزبه باتری حالت‌جامد ۱۵۰ کیلووات‌ساعتی، بیشتر از ۱۰۰۰ کیلومتر برد خواهد داشت؛ عددی که تعداد بسیاری از انتقادها درمورد‌ی کارایی خودروهای برقی را زیر سوال می‌برد.

پریفیس نتیجه‌ی همکاری و اشتراک فناوری با ولوو است. این سدان بر پایه‌ی پلتفرم CMA ولوو ساخته شده و کیفیت سواری‌اش کاملاً تحت تأثیر مهندسی سوئدی قرار دارد.

موتور ۲ لیتری توربوشارژ با قوت ۱۹۰ اسب‌بخار به همراه سیستم هیبرید ملایم، شتاب نسبتا خوبی فراهم می‌کند. گیربکس ۷ سرعته‌ی دوکلاچه دقت بالایی در معاوضه دنده دارد. سیستم سرگرمی با نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی، عکس العمل سریع و حمایتکامل از فرمان صوتی و گوشی هوشمند را اراعه می‌دهد.

سدان برقی اکس‌پنگ P7 با طراحی آیرودینامیک (ضریب درگ ۰٫۲۳۶) و باتری ۸۰٫۹ کیلووات‌ساعتی، بیشتر از ۷۰۰ کیلومتر برد دارد. این ماشین از حسگر لایدار برای رانندگی نیمه‌خودران منفعت می‌برد و پردازش اطلاعاتش را دو تراشه‌ی انویدیا انجام خواهند داد.

کابین ساده و مدرن P7 با نمایشگر ۱۵ اینچی مرکزی و نمایشگر ۱۰ اینچی مخصوص راننده طراحی شده و هم چنان دکمه‌های فیزیکی برای قسمت‌های الزامی نگه داری شده‌اند.

حمایتاز به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری علتمی‌بشود ماشین در طول زمان قابلیت‌های بیشتری به دست بیاورد.

چری که سال‌ها به خودروهای ارزان و نه‌چندان دلنشین شهرت داشت، با آریزو ۸ معادله را تحول داد. موتور ۱٫۶ لیتری توربو با ۱۹۷ اسب‌بخار قوت و گیربکس ۷ سرعته‌ی دوکلاچه عملکردی فراتر از کلاس خود اراعه می‌دهد؛ یقیناً برای این ماشین موتور ۲ لیتری هم اراعه می‌بشود.

داخل کابین کیفیتی نزدیک‌به خودروهای گران‌تر دیده می‌بشود؛ از متریال نرم و روکش چرمی مصنوعی گرفته تا نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی با سیستم Lion 5.0 که امکانات کامل و رابط کاربری روانی دارد. سیستم صوتی سونی با ۸ اسپیکر و سقف پانورامیک فضای داخلی را دلنشین‌تر کرده‌اند.

بی‌وای‌دی سیل

سدان برقی بی‌وای‌دی Seal با طراحی آیرودینامیک و ضریب درگ ۰٫۲۱۹، بیشتر از ۶۴۳ کیلومتر پیمایش با باتری ۸۲٫۵ کیلووات‌ساعتی اراعه می‌دهد.

سیستم حرارتی تا دمای منفی ۳۰ درجه بازدهی را نگه داری می‌کند و معماری ۸۰۰ ولتی امکان شارژ سریع ۱۰ تا ۸۰ درصد در کمتر از نیم ساعت را اراعه می‌دهد. کابین با نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی چرخان، سیستم صوتی با ۱۲ اسپیکر داینا‌آودیو و صندلی‌هایی با گرم‌کن، تهویه و ماساژور تکمیل شده است.

در نسخه‌ی پرفورمنس، دو موتور با مجموع ۳۹۰ اسب بخار توان، ماشین را تنها در ۳٫۸ ثانیه به شدت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسانند؛ توانایی‌ای سریع، بی‌صدا و بدون آلایندگی.

لینک اند کو ۰۱

لینک اند‌ کو ۰۱ برای نسل جوان طراحی شده است. سیستم سرگرمی‌اش به‌صورت OTA (از راه دور) به‌روزرسانی می‌بشود و اپلیکیشنی مخصوص امکان اشتراک یا اجاره‌ی ماشین را فراهم می‌کند.

طراحی متفاوت با چراغ‌های دوگانه، طراحی شناور سقف و رنگ‌های خاص، ماشین را در خیابان و بین دیگر خودروها نزدیک می‌کند.

۰۱ بر پایه‌ی پلتفرم CMA ولوو ساخته شده و با موتور ۲ لیتری توربو ۲۵۴ اسب‌بخاری و گیربکس ۸ سرعته کارکرد مساعد اراعه می‌دهد.

هاچ‌بک برقی MG4 با تکیه بر اندوخته‌گذاری چینی و برند بریتانیایی، ترکیبی از قیمت رقابتی و کارکرد دیدنی اراعه داده است. باتری ۶۴ کیلووات‌ساعتی LFP، نزدیک به ۴۵۰ کیلومتر دامنه‌ی حرکتی برای ماشین به‌همراه دارد و از شارژ سریع ۱۳۵ کیلوواتی حمایتمی‌کند.

موتور عقب با ۲۵۰ اسب‌بخار و توزیع وزن ۵۰:۵۰ توانایی‌ای همانند ماشین اسپرت تشکیل می‌کند. داخل کابین، نمایشگر ۱۰٫۲۵ اینچی با حمایتاز اندروید اتو و کار پلی و به‌روزرسانی OTA همراه است.

سدان برقی نتا S با باتری ۹۱ کیلووات‌ساعتی، نزدیک به ۷۲۰ کیلومتر برد دارد و با معماری ۸۰۰ ولتی، شارژ سریع ۱۲۰ کیلوواتی را حمایتمی‌کند.

نمایشگر اولد بزرگ ۱۷٫۶ اینچی با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۱۵۵ عملکردی سریع و روان دارد و سیستم صوتی با ۲۱ اسپیکر «توانایی‌ای شبیه سالن کنسرت» تشکیل می‌کند.

نتا اس به لایدار تجهیزاست و قابلیت‌های رانندگی خودکار سطح ۲٫۵ همانند تحول خط و پارک خودکار را اراعه می‌دهد. طراحی ساده با دستگیره‌های مخفی و شیشه‌های بدون قاب، ظاهری مدرن و گران‌قیمت به ماشین می‌بخشند.

شاسی‌بلند لوکس هونگچی E-HS9 پاسخی به رنج‌روور و لینکلن نویگیتور است؛ بزرگ، قوی و پرابهت.

دو موتور برقی با توان مجموع ۴۳۵ اسب‌بخار و گشتاور ۶۸۰ نیوتن‌متر، این ماشین ۲٫۷ تنی را در ۶٫۸ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسانند. سیستم تعلیق بادی و تقسیم گشتاور، کنترل پایداری را بهبود خواهند داد.

داخل کابین، چرم ناپا، صندلی‌های ۱۲ حالته با ماساژور و سردکن، به‌همراه نمایشگرهای اختصاصی برای سرنشینان عقب قرار دارد.

باتری‌پک ۹۹ کیلووات‌ساعتی بیشتر از ۴۸۲ کیلومتر دامنه‌ی حرکتی برای ماشین به‌همراه می‌آورد و با شارژ سریع ۱۱۵ کیلوواتی در کمتر از یک ساعت از ۱۰ تا ۸۰ درصد پر می‌بشود.

آی‌ویز U5 احتمالا پرزرق‌وبرق نباشد؛ اما در اصول کلی موفق عمل کرده است. باتری ۶۳ کیلووات‌ساعتی LFP بیشتر از ۴۸۰ کیلومتر برد دارد و در دمای ۳۰- تا ۵۵ درجه‌ی سانتی‌گراد عملکردی پایدار اراعه می‌دهد.

فضای داخلی با کف تخت، ۴۳۲ لیتر صندوق و صندلی‌های تاشدنی کاملاً کاربردی طراحی شده‌اند و نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی رابط کاربری ساده و کارآمد دارد. کیفیت ساخت و دقت مونتاژ در حد استانداردهای اروپایی است.

مقاله‌های مرتبط

موتور ۲۰۱ اسب‌بخاری قوت کافی برای منفعت گیری‌ی روزمره فراهم می‌کند. به‌گفتن نخستین ماشین برقی چینی که داخل بازار اروپا شد، U5 استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای را پاس کرده است.

دسته بنی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]